Veřejný závazek- pobytové služby | ![]() ![]() |
I. VEŘEJNÝ ZÁVAZEK DOMOVA DĚDINA
1. Vize
„Nebýt ve službě vidět“
2. Poslání
Posláním Domova Dědina je formou celoročních pobytových služeb poskytovat pomoc a podporu dospělým osobám s mentálním a kombinovaným postižením, které nemohou žít samostatně nebo s podporou terénních služeb ve svém přirozeném bydlišti tak, aby uživatelé služeb směřovali v maximální možné míře ke své psychické a fyzické soběstačnosti a samostatnosti a aby se co nejvíce začlenili do společnosti.
3. Cílová skupina
Služba je poskytována dospělým osobám s mentálním postižením, případně s přidruženou tělesnou či smyslovou vadou, které nejsou schopny svoji nepříznivou sociální situaci řešit vlastními silami za pomoci svého okolí, ani za podpory terénních služeb.
Služba není určena pro:
Žadatel může být odmítnut z důvodu naplněné kapacity zařízení, nebo pokud požaduje služby, které zařízení neposkytuje.
4. Cíl organizace
Cílem organizace je:
- konkrétní cíle organizace jsou stanoveny vždy na určité období (obvykle 1 rok)
- k tomu, abychom zjistili, že jednotlivé cíle organizace jsou naplňovány, je nutná zpětná vazba klíčových pracovníků a jednotlivých uživatelů a jejich rodin
- k naplňování cílů přispívají také individuální plány uživatelů
5. Hlavní účel a předmět činnosti organizace
Hlavním účelem organizace je poskytování sociálních služeb v souladu se zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky MPSV č.505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Dle § 48 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), se v domovech pro osoby se zdravotním postižením poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné osoby.
Jedná se o poskytování těchto základních činností:
- jednolůžkové nebo dvoulůžkové pokoje se společným nebo vlastním soc. zařízením na 7 domech v 5 střediscích:
Opočno, České Meziříčí, Přepychy I., Přepychy II. a Klášter nad Dědinou
- zařízení zajišťuje celodenní stravu (snídani, oběd, večeři)
- uživatelům je poskytována strava dle dietologického rozdělení odpovídající jejich zdravotnímu stavu
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
- pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, polohování
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- pomoc při prostorové orientaci, samotném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru
- pomoc při úkonech osobní hygieny
- pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- pomoc při použití WC
⇒ pracovně výchovné činnosti
– účast uživatelů při zajištění běžného chodu domácnosti na jednotlivých domech – úklid pokojů, spol. prostor, žehlení,
pomoc v kuchyni, práce v multifunkční dílně
⇒ centrum vzdělávání ve středisku Opočno – Kurz rozvoje osobnosti
- cílem vzdělávacího centra je rozvoj logického myšlení, prostorové orientace, početní představivosti, myšlení a řeči, rozšiřování slovní
zásoby, nácvik činností vedoucí k soc. začleňování uživatelů
⇒ multifunkční dílna ve středisku Opočno
⇒ kurz plavání – vždy 6 - 8 lekcí v doprovodu pracovníka úseku soc. služeb
⇒ rekreační jezdectví - vždy 6 - 8 lekcí v doprovodu pracovníka úseku soc. služeb
⇒ canisterapie – 2x měsíčně ve středisku Opočno
⇒ kurz pečení – 1x týdně, pro uživatele střediska Opočno
⇒ sportovní aktivity
⇒ zajištění nabídky aktivit pro volný čas – vycházky, ruční práce atd.
- účast na kulturních, společenských a sportovních akcích v obcích, kde uživatelé žijí
- zprostředkování pracovního uplatnění uživatelů mimo zařízení
- zajištění rekreačních a lázeňských pobytů uživatelů
- podpora uživatelů ve využívání místních služeb a institucí (kadeřník, knihovny, obchody, divadlo, kino atd.)
- podpora při obnovení nebo upevnění kontaktů uživatelů s rodinou a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začlenění
- takové činnosti, jež vedou k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporující sociální začlenění uživatelů
(nácvik samostatných vycházek uživatelů bez doprovodu, nácvik samostatných nákupů surovin potřebných na vaření, nácvik samostatné
dopravy uživatelů veřejnými dopravními prostředky)
- uživatelé mají právo na rovnoprávné, nediskriminující zacházení při poskytování sociální služby v souladu s Listinou základních práv a
svobod, Deklarací práv osob s mentálním postižením a dalšími obecně závaznými interními předpisy
- uživatelé mají právo podat proti kvalitě a způsobu poskytovaných služeb stížnost
- uživatelé mají právo spolupracovat na vytváření svého individuálního plánu péče, na požádání do něho nahlížet a upravovat dle svých
momentálních požadavků
- ostatní práva uživatelů jsou součástí interních předpisů a uživatelé jsou o nich pravidelně informováni
- Domov Dědina zajišťuje nebo zprostředkovává osobám, kterým poskytuje pobytové služby, zdravotní péči formou zvláštní ambulantní
péče.
- zdravotní péči v jednotlivých střediscích zajišťují praktičtí lékaři, kteří mají ordinace v dané lokalitě nebo zde působí v rámci svého
obvodu
- odbornou péči uživatelům zprostředkovává zařízení na specializovaných pracovištích v nemocnicích Rychnov nad Kněžnou, Náchod a
Fakultní nemocnici Hradec Králové
- ošetřovatelská a rehabilitační péče je uživatelům poskytována prostřednictvím zaměstnanců, kteří mají odbornou způsobilost k výkonu
zdravotnického povolání.
Jedná se zejména o tyto služby:
- podávání léků dle předpisu lékaře
- aplikace injekcí
- prevence a péče o proleženiny
- převazy ran a kožních defektů, péče o kůži
- předlékařská první pomoc a následné zajištění další lékařské pomoci
- zajištění kontaktu se zdravotnickými zařízeními
- ošetřovatelské sledování a hodnocení zdravotního stavu a vedení předepsané dokumentace
- zajištění výživy, péče o vyprazdňování
- aplikace hygienicko-epidemiologických opatření
- rehabilitační péče
K výše vyjmenovaným činnostem existuje garantovaná nabídka. S garancemi jednotlivých služeb jsou uchazeči seznamováni již před nástupem do zařízení. Bližší informace ke garancím služeb podávají případným zájemcům ředitelka domova, sociální pracovnice, vedoucí středisek, vedoucí úseku sociálních služeb a vedoucí úseku zdravotního.
6. Principy poskytovaných služeb
Principy poskytovaných služeb zachycují a vyjadřují hodnoty, kterými se řídí všichni pracovníci zařízení při práci se zájemci a žadateli o službu a uživateli našich služeb.
Principy, kterými se pracovníci řídí při výkonu práce, jsou zaznamenány v Etickém kodexu pracovníků.
Naplňování základního poslání Domova Dědina vychází z následujících principů: